Mogan Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor conico-cilindrice. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Anexa.6.1.3.3 Factorii distribuției neuniforme a sarcinii pe lățime pentru solicitările de contact și de încovoiere, K și, respectiv, K

 

Se cunosc: tipul angrenajului, treapta de precizie (3…10), duritatea flancurilor, poziția axială a pinionului (fig. a);  factorii de lățime: ψm = b/m;  ψd = b/d1 (b = b2)

Se determină:

-   pentru angrenaje cilindrice,

a.     K din  tab. a,

b.     K din fig. b;

-        pentru angrenaje conice,

a.     K = 1,5 - pentru danturi bombate pe lățime (contact punctiform) sau  K = 1,5  KHβe (Calc.0), unde KHβe se adoptă din tab. b;

b.      K =  K

Tab.  a

Duritatea flancurilor dinților

Treapta de precizie a angrenajului

Poziția pinionului față de reazeme (fig. a)

K

HB1 ≤ 350

5; 6

5…8

5…10

7…10

9; 10

2

1; 2

1; 2; 3

1; 3

3

1 + 0,1 ψd

1 + 0,15 ψd

1 + 0,25 ψd

1 + 0,35 ψd

1 + 0,5 ψd

HB1 > 350

5; 6

5…8

5…10

7…10

9; 10

2

1; 2

1; 2; 3

1; 3

3

1 + 0,2 ψd

1 + 0,3 ψd

1 + 0,5 ψd

1 + 0,7 ψd

1 + ψd

 

Fig. a

 

Fig.  b

 

Tab. b

Domeniul de utilizare

Poziția roților față de lagăre

Una din roți este dispusă în consolă (poz. 3 în fig. a)

Ambele roți sunt dispuse în consolă

KHβe

Autovehicule

1,1

1,25

Transmisii industriale (reductoare)

1,25

1,5